Rozhodnutí koupit a postavit Axial SCX10 padlo po shlédnutí podobných aut na expedicích, hlavně jejích jízdních vlastností. Původně jsem se rozhodoval mezi CF-100 a Honcho. Nakonec zvítězilo Honcho a tak začala stavba.
Stavebnice byla hezky rozdělena do logických bloků a sestavit auto podle návodu byla príma zábava. Horší to bylo s
lexanovou karoserii. Protože jsem neměl nůžky na lexan, trápil jsem se s obyčejnýma. Nejhorší asi bylo vystřihnout zadní část, která byla z odolnějšího lexanu. Pro auto byla zvolena kombinace modré a stříbrné metalízy.
Kastle se uchytila pomocí suchých zipů (nechtěl jsem kastli vrtat). S odstupem času bych volil uchycení jiným způsobem, také přes suchý zip, ale jiné uchycení „mostů“.
Protože se mi nelíbilo originál uchycení baterie, která posouvala těžiště zbytečně nahoru, udělal jsem nový držák a baterie byla uložena napříč a níže.
Pro pohon modelu jsem zvolil 45 závitový motor od RC4WD.
Po prvních testovacích jízdách přišlo zklamání. Auto skoro nic nevyjelo, boční náklony byly hodně slabé. Jako první věc bylo osazení závaží do kol – 100g do každého kola. V zápalu plnění kol závažím jsem nacpal závaží i do rezervy, co byla pořádná blbost. Rezerva je uložena dost vysoko a těžiště auta se rapidně zvedlo. Náprava byla rychlá a snadná – rezerva byla odlehčena na základ – t.j. závaží tam není žádné. Dalším krokem byla montáž 75g závaží na nášlapy, tím se přeneslo těžiště do stran a podstatně se zlepšily boční náklony.
Elektronika
Vhledem k určení tohoto auta, byla potřeba zvolit regulátor s brzdou v neutrálu. Tento požadavek splnil cenově dostupný DSYS. Servo bez kovových převodů instalovat do modelu je úplně zbytečné, s přihlédnutím na záměr jezdit v náročném terénu bylo do modelu osazeno servo s kovovými převody a tahem 12kg.
Jako RC souprava byl zvolen set Spektrum DX3e – 3 kanálová souprava se systémem DSM, pracující v pásmu 2,4GHz.
Osvětlení modelu probíhalo postupně a ve finální verzi má 3 nezávislé okruhy na světla. Moduly pro efekt blikání byly použity z „čelovky“. Model je osazen 8x bíla LED + 2x červená LED.
Model je napájen z LiPo baterii 7,4V o kapacitách 5000 – 5300 mAh. Světla mají vlastní LiPo baterii – 3,7V 1200mAh.
Moje poznatky
Honcho má na rozdíl od CF-100 větší rozchod, který výrobce řešil prodloužením za Y na linku. Toto prodloužení ma za následek větší namáhání Y spojky, která je z plastu a tím i její praskání.
Při vyvažování je potřeba myslet na vysoko posazenou klec s rezervou, která posouva těžiště nahoru.
Co se týče jízdních vlastností, po menších úpravách je toto auto perfektní řešení ne jen na expediční ježdění v středním terénu, ale bez větších problému zvládá i opravdu náročný terén.
Závěr
Auto se zúčasnilo seriálů závodů RCTT Starý Plzenec – sezóna 2010, kde skončilo na celkovém 1. místě v kategorii off-road.
Myslím, že toto auto je idálni společník ne jen na expedice, ale i na pořádné vyblbnutí v náročném terénu.
Dovětek
Auto má nového majitele. Papa Honcho ….
Ahoj,
pěkné, jen bych rad viděl jak si vyřešil to zminšné uložení baterky??existují někde nejaké fotky??