Tento článek chci věnovat mému vůbec prvnímu Rc modelu. Je to Mitsubishi Pajero na podvozku CC-01 od japonské firmy Tamiya.
Základní popis
Jednou jsem na internetu narazil na rc expedice a moc se mi líbily. Hodně používaný model na expedice je CC-01 Tamiye. Rozhodoval jsem se mezi kastlí Mistubishi Pajero a nebo Toyotou LandCruiser. Toyota je lexan a to se mi moc nelíbilo, ABS Pajero mi přišlo vhodnější na úpravy na expedice. Model jsem získal s vydatnou pomocí mého strejdy.
Stavba
Postavit model z ,,rozsypu,, bylo snadné a jak jsem začal nemohl jsem přestat dokud model nebyl hotov. Stavba byla jednoduchá, návod byl přehledný a značení dílů bylo taky spolehlivé. Protože jsem strávil u internetu hodně nocí čtením zkušeností s modelem, rovnou jsem uzavřel diferenciály.
Úpravy
Aniž by model jel tak jsem hned udělal nový 4-link a koupil nové gumy protože originál gumy ze stavebnice by mohly být dobré tak na asfalt ale ne do terénu. Při výběru gum jsem udělal chybu a vybíral podle vzhledu. Gumy jsou hezké, opravdu ,,scale,, jenže směs by mohla být měkčí. Ale chybami se člověk učí. Chvilku jsem měl na Pajeru FlatIrony 1,9 ale ty byly až moc velké takže zatim jsem vrátil GripDoctory..
Auto jsem stavěl hlavně aby hezky vypadalo, jízdní vlastnosti šly spíš stranou. Měl jsem udělanou zahrádku se ,,scale bordýlkem,, pevnostní nárazník s navijákem a další detaily. Postupem času jsem začal dělat úpravy do terénu a vzhled už nehrál takovou roli.
Taky s pohonem jsem laboroval docela dlouho, vyzkoušel jsem několik motorů a nakonec jsem vrátil motor z Rc kamionů a přidal mu větráček. Originál regulátor měl obrovskou vadu, neměl brzdu v neutrálu, takže stačila chvilka nepozornosti a model se rozjel z kopce na výlet. Proto na doporučení okolí jsem sehnal regulátor české výroby DSYS který jde různě naprogramovat. S brzdou jsou expedice mnohem pohodlnější.
Také řízení nebylo moc dobře vymyšlené, mělo takové vůle že auto si skoro zatáčelo jak chtělo. Nejdřív jsem vyměnil páky řízení za set od GPM a poté jsem vyměnil kloubky za modelářské od MP-Jet. Takto vyřešené řízení bylo prakticky bez vůlí jen bylo docela dost namáhané servo v podmínkách plzeňských expedic. Shořela mi 2 serva během 14 dnů… to mě naštvalo a udělal jsem radikální úpravu. Umístil jsem servo k předním kolům a udělal přepákování jako má Axial s tim rozdílem že u Axialu leží servo rovnou na nápravě. CC-01 má ve předu ramena takže jsem musel zkoušet a hlavně řezat a řezat. Řízení není vyřešeno definitivně, ještě na něm pracuji.
Závěr
Úpravy mě stály hodně nervů a ještě nějaké na modelu nechám 🙂 ale to je ta správná modelařina, člověk vymýšlí složitosti aby nakonec zjistil že by problém šel vyřešit jednoduše během 5minut. CC-01 neni moc do těžkého terénu, zato modeláře, který začíná od nuly, naučí šikovnosti a pečlivosti. Já moc neuznávám když je auto složeno z dílů které si někdo objedná z internetu a nemusí nic vymýšlet a udělat, jak do modelu člověk nevloží srdce tak to neni ono.
Vím že můj model neprojede všechno, ale je to moje první auto a nikdy ho neprodám.