Pitts S2CX od VA-models

V tomto článku se budu věnovat dalšímu éru, tentokrát se jedná o akrobatický dvouplošník.

Úvod

Stavebnici jsem koupil někdy v červenci 2014, do vzduchu šlo letadlo ale až po Vánocích. Dvojplošníky se mi vždycky líbily, proto jsem sáhl po stavebnici Pittse. Je to další krok ke zdokonalení mé pilotáže. Pokud mi to schopnosti dovolí, jednou bych se rád propracoval k letadlu Christen Eagle se spalovacím motorem (to je můj sen). Kdo ví, třeba to nebude trvat dlouho 🙂 Ale zpět k Pittsovi, model je stavebnice z řezaného EPP od české firmy VA-models. Model má 1m rozpětí, stejně jako délku. Po dokončení je letadlo nerozebiratelné, naštěstí mám kombíka takže převoz je bez problémů.

 

Stavba

Obsahem krabice jsou vyřezané díly, podvozek, bižuterie, kabina a Al dráty, které se použijí na výztuhy. Také je přiložen papírový návod a CD s videem stavby. Stavba není složitá, jen se musí (jako u každého éra) hlídat přesnost lepení a správné úhly. Díky přiloženému videu je slepení modelu otázkou pár dní – já nechával lepidla pěkně proschnout. Model jsem lepil kombinací vteřinového lepidla a lepidla UHU Por.

UHU je velice zajímavé lepidlo, musí se napatlat obě lepené plochy, lepidlo nechat zavadnout (5 min stačí, záleží na teplotě okolí) a poté silně přitisknout. Já jsem vždy silně namazal jednu stranu, pak jsem oba díly zmačkl k sobě a hned oddělil. Tak se lepidlo pěkně naneslo na oba díly, bez zbytečného přetečení. Poté jsem ho nechal oschnout a díly přimačkl. Tohle lepidlo se používá i na opravu pantů v EPP, stačí prasklinu přetahnout UHU Porem a nechat zaschnout. Lepidlo zůstává pružné a na EPP drží jako čert. Lepidlo jsem zkoušel na odřezkách, vždy se vytrhne EPP, nikdy lepidlo.

Přikoupil jsem uhlíkovou páskovinu 0,5x3mm a tou jsem vyztužil obě křídla. Také jsem částečně uhlík použil na spoj horního křídla s trupem. Dnes bych dal uhlík i do výpletu křídel, Al tyčky se občas za letu rozdrnčí.

Bílé letadlo se mi nelíbilo, proto jsem koupil v Bauhausu nějakou akrylovou barvu pro malíře a letadlo napatlal pomocí kuchyňské houbičky. Hotové letadlo jsem přestříkal tekutou laminací z obchodu http://www.rc-foto.cz/ kde je dost tipů, recenzí a různého zboží.

Začátek stavby, na ocase už je barva 🙂

Pitts 1

Částečně hotovo, již skoro nabarvené

Pitts 2

Výbava

Výrobcem doporučený motor byl pro mě drahý, tak jsem éro vybavil motorem Turnigy Aerodrive 3536/8 s 1000 otáček na volt. Motor je možná zbytečně výkonný a těžký, ale zase jsem čumák letadla nemusel dovažovat. a výkon se bude hodit časem. Vrtuli mám osazenou APC 11×5,5E. Motor řídí regulátor Redbrick 50A. Tenhle regl mi nepřijde moc citlivý, přijde mi že spíš stupňovitě spíná, asi ho časem vyměním. Serva na výškovku+směrovku jsem dal do ocasu. použil jsem klasické HXT 900. Mohou být i v kabině, výrobce uvádí obě možnosti. Na křidélka jsem použil dvě serva Eco 16. Serva ovládají křidélko na spodním křídle, které je propojeno táhlem s horním křidélkem. Na táhlo jsem použil také uhlík. Serva by mohla být rychlejší, ale prozatím stačí.

Regulátor nemá bec, tak jsem použil nějaký externí bec 5A Hobbywing nebo co to je, už si nepamatuju 😀 Jako pohonnou baterii používám stejný tříčlánek 2200mAh Zippy compact 25C jako v samokřídle Hotwing. Po 8 minutách klidného letu se do baterky vejde cca 1400mAh, až ale začnu létat razantněji tak se číslo určitě změní. Uvidíme 🙂

Tuhle výbavu by asi žádný pořádný akrobatický pilot nepoužil ale co, já s tim na soutěže nepůjdu 🙂 Výrobce uvádí hmotnost 670-740g, já mám 900g a letadlo lítá pořád krásně. Hmotnost navíc mu sedí když fouká. Zatím je letadlo limitováno mými schopnostmi, ne vybavením nebo hmotností.

Ale vím že nějaký vis na vrtuli provozovat nebudu, letadlo co visí na vrtuli vypadá s prominutím debilně. Nechápu proč plno videí na youtube ukazuje hned po startu vis na vrtuli a jen pár akrobatických prvků. Prostě se mi to nelíbí, ať si řiká kdo chce co chce, na visení vynalezli vrtulníky nebo koptéry 😀

Let

První let byl jako vždy s novým érem trošku adrenalinový, ale letadlo při prvním odhodu letělo velice pěkně. Čekal jsem že s ním hned praštím o zem, ale éro letělo parádně. Díky přebytku výkonu letělo i s pletenou rukavicí, která se zatrhla o táhlo křidélka při nepovedeném odhodu 😀 Letadlo umí letět hodně pomalu, bohužel jsem ze začátku rychlost podcenil a při tvrdém přistání jsem nalomil ocas. Ocas jsem zalepil, vyztužil opět uhlíkem a letadlo bylo opět připraveno. Letadlo odstartuje na cca 3metrech, nebo ho startuju z ruky. Stačí přidat plyn a čumákem nahoru letadlo pustit. Při cca 4letu jsem neměl dostatečně dotaženou vrtuli a tak mi unašeč povolil. Vrtule odsekla kousek krytu baterie ale jinak se nic nestalo, přistál jsem beze škod, jen vrtuli jsem nenašel 🙂

Také drátový podvozek dostal docela zabrat a začal se viklat. Proto jsem ho vyřízl, místo dodatečně vyztužil a vyrobil nový podvozek z hliníkového pásku z OBI. V plánu mám i větší kolečka, originál mají 45mm. Na asfaltu stačí, ale mám strach že na trávě by letadlo zakoplo. Proto budou 60mm. Až budou kolečka přidám konečnou fotku.

Tady je krátké video, jen takové odpočinkové polétání: https://vimeo.com/121116988

Závěr

Toto letadlo je vhodné po betě a podobných poletuchách – ovšem záleží na schopnostech jedince. Umí letět pomalu ale zároveň je velice hbité (přeci jen je to akrobat), takže na vyblbnutí je perfektní. Pokud se někomu líbí dvojplošníky, Va-models nabízí docela dost variant. Nějaké dvojplošníky vyrábí i Hacker-model, záleží jen na tom co se komu víc líbí.

Pořád je to snadno opravitelné letadlo, kde pád spraví trocha lepidla. Pro úplného začátečníka je Pitts ale silně nevhodný, díky rychlosti jakou umí reagovat na povely by každé rychlejší, zmatené zapáčkování skončilo pádem. Také sem se naučil nepodceňovat dotažení spojů a dostatečné vyztužení při stavbě. Ale jako další stupínek je fajn a pro mě osobně je to velice zábavné letadlo, které nepotřebuje moc prostoru

 

Díky za pozornost a zase někdy příště, sten25