ARRMA Kraton 8s

Zdravím všechny, po opravdu dlouhé době přidávám další článek.

Trocha omáčky, chcete-li Úvod

Zde chci popsat relativní novinku od firmy Arrma. Jedná se o největší model co jsem kdy měl a můj dávný sen…

Jedná se o auto v měřítku 1/5 s elektrickým pohonem. Měřítko 1/5 jsem vždy chtěl ale až do nedávné doby byla tato auta vždy s benzínovým, dvoutaktním pohonem. Já jsem spalovací motor nechtěl hlavně kvůli hluku. Zní jen o trochu lépe než motorová pila a všichni si dovedeme představit nadšení okolí z kraválu a smradu ze spáleného mixu paliva 😀

Ale teď už k modelu. Kupoval jsem ho v lednu 2020 jako novinku, dá se říct naslepo. I když jsem pátral po videích a fotkách, moc jich na internetu nebylo (kromě firemních). Dokonce i na youtube bylo jen pár videí od majitelů.

Proč právě Kraton?

Vybíral jsem nějaký větší model který zvládne jezdit i v horším terénu než malá 1/10 buggy. Po dlouhých hodinách jsem výběr zúžil na 1/7 Mojave a právě 1/5 Kraton. Mojave je hezčí (maketovější) ale vyhrál Kraton. Byla to prostě pětina. Třeba někdy (až najdu ropný vrt) bude i Mojave 😀

Existuje už více 1/5 elektro modelů ale X-MAXX od Traxxasu se mi opravdu nelíbí a byl dražší,navíc má plastové šasi-pár lidí ho zlomilo (i když víme jak se amíci chovají k modelům). Ještě tu byla Desert Buggy XL-E od firmy Losi ale ta mě za srdce nechytla a taky byla o pár tisícovek dražší.

Kraton je prostě monstertruggybuggy co mi padla do oka, i když pro někoho může být nejšerednější ze zmíněných aut. Takže jsem auto objednal a čekal pár dní než dorazí.

První dojmy

Auto přišlo v obrovské krabici, docela fajn zabalené proti poškození. Fotky z rozbalování nemám, bylo to před 4 měsíci 😀

No a samotné auto? Je to obr, z obrázků se velikost moc odhadnout nedá.

Jedna venkovní, dubnová fotka:

 

Pro porovnání, to na zádech auta je buggy Himoto Z3 v měřítku 1/10:

 

 

A ještě jedna porovnávací (ano, je to 0,5l plechovka):

 

Auto je osazené střídavým kombem, rc soupravou a servem od firmy Spektrum. Elektronika umí přenos telemetrie na smartphone ale tuto funkci jsem nezkoušel.

Také je tu přítomna technologie AVC – jakási stabilizace. Já osobně mám stabilizaci vypnutou, tyhle elektronické pomocníky rád nemám. Pokud někdo neuřídí bez stabilizace ani auto, tak mu model téhle velikosti, rychlosti a váhy (viz dále) do rukou nepatří – kupte si menší model a pilujte zkušenosti, s pomocníky se nenaučíte řídit nikdy. A auta měřítka 1/5 by uměla nehezky poranit nebo ledacos zničit . Samozřejmě netvrdím že jsem nějaký extra super řidič, to rozhodně ne 😀

Zde fotka elektroniky (mám černou izolačkou zvýšené bočnice):

 

Regulátor je umístěn na boxu, ve kterém je uložené servo a příjmač. Regulátor i motor mají aktivní chlazení ventilátorky. Pohon mi zatím stačí, auto je rychlé dostatečně na svojí velikost: cca 75*60 cm  (bráno zhruba i s křídlem) a váhu: cca 12,5 Kg s 4s 5500mAh bateriemi. V autě jsou dva 4s akumulátory zapojené sériově.

Rychlost nemám jak změřit ale dle videí umí cca 45/50/65 km/h. Vysílačka má 3polohový přepínač výkonu.

Elektronika (mám komplet RTR vybavení):

vysílač Spektrum DX2E + příjmač SR6100AT s AVC stabilizací

pohonné kombo Spektrum Firma 160A Smart+motor 1250Kv

servo řízení je Spektrum S905 – to jediné se mi zdá slabší, možná dám časem silnější

baterie používám 2x 5500mAh 60-120C (opsáno z obalu)

Vysílačka je takový plastový lowend ale zatím funguje. Veškerá elektronika by měla být voděodolná (ne vodotěsná, pozor na to).

Já se s autem nějakému bordelu rozhodně nevyhýbám ale ponorku z něj radši dělat nebudu. V zimě jsem tedy jezdil i ve sněhu (ty dva dny co tu byl) a vše bylo bez problémů.

Auto po jízdě vždy opláchnu, usuším a promažu. Opláchnutím samozřejmě nemyslím wapku, jen spláchnu nečistoty kropáčem (konví) na zalévání (tak abych zbytečně nelil vodu po elektronice).

Mám naježděné cca 4h čisté jízdy a zatím vše klape. Ještě dvě jízdy a budu dělat údržbu diferenciálů, až na to přijde budu fotit a něco o tom sepíšu.

No a zážitky, další fotky a případné video si nechám na další článek. Ten nevím kdy vyjde, díky pandemii koronaviru nemám komplice na focení a natáčení za jízdy.

Díky všem co došli až sem a zase někdy přístě Ahoj!